انواع متعلقات رک شبکه

جدیدترین اخبار فناوری ارتباطات

انواع متعلقات رک شبکه

۴ بازديد ۰ ۰ ۰ نظر
شبکه در مفهوم فناوری اطلاعات، به ارتباط و اشتراک داده‌ها بین سیستم‌ها و یا کامپیوترها می‌گویند. برای ارتباط دهی بین این اجزا، کابل و سیم و یا فناوری بیسیم دخالت دارد. شبکه اولین بار در سال 1960 در امریکا مطرح شد و سپس شرکت‌ها و افراد توانستند آن را توسعه بدهند. در سال 1984 سازمان iso یک الگو و استاندارد برای ارتباط بین دو کامپیوتر را مطرح کرد که این الگو osi نام داشت. این مدل از شبکه دارای 7 لایه می‌باشد که به لحاظ وسعت دارای 3 حالت است.





Lan: لن به معنای شبکه محلی می‌باشد که کوچک و مناسب خانه و یا محیط اداری است.
Man: شبکه ‌ایست که وسعت آن به یک شهر و یا قسمتی از آن می‌رسد. از این نوع شبکه برای شعبات بانک در یک شهر استفاده می‌شود.
Wan: این شبکه که در واقع از اتصال چند شبکه محلی (lan) است، بزرگ‌ترین سطح از شبکه را دارد که برای اتصال نیازمند زیرساخت‌های مخابرات می‌باشد.
شبکه‌ها برای اتصال، به تجهیزات مختلفی نیاز دارند که این تجهیزات شامل تمامی ابزارهای پسیو و اکتیو شبکه می‌شود. تجهیزاتی مانند روتر، سوئیچ، پچ پنل، سیم، کابل و ... در بازدهی شبکه و انتقال سریع‌تر و بهتر اطلاعات تاثیر دارد. برای مراقبت از شبکه، ابزاری تحت عنوان رک شبکه طراحی و تولید گشت که وظیفه اصلی آن نگهداری از تجهیزات اکتیو و پسیو می‌باشد. خرید و فروش رک شبکه یکی از مهم‌ترین اقدامات جهت طراحی پروژه شبکه است.

رک شبکه چیست ؟

رک شبکه در واقع یک محفظه فلزی (امکان دارد که در برخی موارد فلزی نبوده و از شیشه ساخته شود) می‌باشد که تجهیزات شبکه را در داخل خود جای می‌دهد. این تجهیزات که شامل روتر، پچ پنل، سیم، کابل و ... است، هزینه‌های زیادی را برای کاربر داشته و به همین علت، نگهداری از آن‌ها لازم می‌باشد. این قضیه در شبکه‌هایی با حجم گسترده، بیشتر نمایان است؛ زیرا اگر از رک شبکه برای منظم کردن و نگهداری استفاده نشود، با حجم بالایی از سیم و کابل رو به رو خواهیم بود. همچنین طول عمر ابزارها کاهش یافته و کاربر باید در صدد تعمیرات و یا تعویض آن‌ها، هزینه‌های زیادی را متقبل شود. رک شبکه در دو نوع دیواری و ایستاده طراحی می‌گردد که نوع دیواری آن مناسب کسب و کارهای کوچک و خانگی، ادارات و ... می‌باشد و نوع ایستاده که ارتفاع و عمق بزرگ‌تری دارد، مختص سازمان و صنایع بزرگ است. اگر به دنبال بهترین رک شبکه هستید، پیشنهاد می‌کنیم که آن را از فروشگاه‌های آنلاین معتبر تهیه نمایید.

متعلقات رک شبکه چیست ؟

همان‌طور که توضیح داده شد، رک شبکه محفظه‌ای جهت نگهداری از تجهیزات است؛ اما این محفظه برای بهبود عملکرد و مراقبت، به متعلقات کاربردی نظیر فن، سینی، درب و ... نیاز دارد. آشنایی با این دسته از متعلقات باعث می‌شود برق رسانی به تجهیزات شبکه و تهویه آن‌ها بهتر صورت بگیرد.

انواع متعلقات رک شبکه و کاربرد هر کدام

کیس رکمونت: این ابزار مانند کیس‌های معمولی می‌باشد که تفاوت آن در نوع رک شبکه مشخص می‌گردد. اصولا کیس رکمونت را در رک‌های ایستاده جاگذاری می‌کنند و علت نصب آن ساخت سرور‌های اختصاصی در رک می‌باشد. این کیس‌ها در سایز 3 و 4 یونیت و پاور 400 وات عرضه می‌شوند و قابلیت دارند تا انعطاف پذیری شبکه را افزایش دهند.

پنل lcd: پنل های ال سی دی همان مانیتور هستند که به صورت رکمونت ساخته شده‌اند. این ابزار به سرور متصل شده و اطلاعات را نمایش می‌دهد که برخی از آن‌ها دارای کیبورد و ماوس نیز هستند و قابلیت دارند تا با این وسیله‌ها کنترل شوند. در برخی موارد پنل ال سی دی به چندین سرور متصل می‌شود و کاربرد قادر است تا همه آن‌ها را از یک محل کنترل نماید.

پاور ماژول: یکی از مهم‌ترین متعلقات رک شبکه، پاور ماژول است که مجهز به چندین پریز برق جهت تغذیه تجهیزات درون رک به خصوص سوئیچ و سرور می‌باشد. تعداد پریزها در این ابزار نسبت به نیاز کاربر متغیر است و از 2 تا 42 پورت متغیر می‌باشد.

فن رک: در داخل محفظه رک شبکه، امکان نصب فن وجود دارد و برخی از مدل‌ها قابلیت نصب 4 فن تهویه هوا را نیز دارند. هر یونیت فن دارای 2، 4 و 6 فن است که با ولتاژ 220 ولت کار می‌کند.

بلانک پنل: این ابزار جهت پوشش دهی فضای خالی رک استفاده می‌شود تا خطر آسیب به تجهیزات کمتر گردد. از کاربردهای دیگر بلانک پنل، جلوگیری از آسیب به تجهیزات حساس شبکه می‌باشد و برای امنیت بیشتر استفاده می‌شود.

سینی رک: این ابزار برای قرار دادن تجهیزات مختلف در داخل رک استفاده می‌گردد. سینی رک قادر است تا در نوع ثابت و متحرک تولید شده و یک تا دو یونیت را از فضای کلی رک اشغال می‌کند. این ابزار به صورت کشویی که به جلو و عقب حرکت داده می‌شود، تولید شده و ابزارهایی مانند ماوس و کیبورد به منظور کنترل سرور، بر روی آن قرار داده می‌شود.

لایت پنل: اتاق سرور اغلب تاریک و یا کم نور می‌باشد، لایت پنل نور لازم را جهت دیدن تجهیزات داخل رک شبکه فراهم می‌کند. ابعاد لایت پنل 19 اینچ می‌باشد که بر روی آن یک لامپ مهتابی و یا تعداد زیادی چراغ‌های ال ای دی در آن کارگذاری شده است.

چرخ رک: همان‌طور که در جریان هستید، بعد از قرارگیری تجهیزات شبکه داخل رک، وزن آن افزایش می‌یابد و به همین ترتیب حرکت دادن آن سخت می‌شود. برای رفع این مشکل، امکان نصب چرخ در زیر رک وجود دارد که قادرند وزن زیادی را تحمل کرده و توسط یک فرد عادی جا به جا شوند.

دما سنج: دما سنج وظیفه اعلام دما را بر عهده دارد و باعث می‌شود تا از افزایش دمای تجهیزات جلوگیری شود.

درب رک: درب رک اغلب از جنس فلز می‌باشد اما امروزه جهت داشتن دید مناسب به تجهیزات داخل رک شبکه، درب‌های شیشه‌ای نیز تولید می‌شود که باید حتما ضد ضربه و سکوریت باشند. اغلب درب‌های شیشه‌ای محکم و دارای ستون‌های فلزی هستند. این درب‌ها دارای سوراخ‌هایی هستند تا تهویه هوا بهتر صورت بگیرد.

استفاده از متعلقات رک شبکه ضروری نیست اما به‌کارگیری آن‌ها سبب افزایش عملکرد و طول عمر شبکه می‌گردد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.